Du som drabbas av en inställd flygning på grund av strejk har framförallt dessa rättigheter (bekostat och arrangerat av flygbolaget):
- Rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten.
- Rätt till mat och dryck (via kuponger som delas ut).
- Rätt till boende på hotell.
- Du kan även ha rätt till ersättning för utlägg eller kompensation.
Vid en flygstrejk har du alltid rätt till assistans från flygbolaget. Vänligen invänta information på plats eller/och uppsök en informationsdisk. Tänk på att om du väljer återbetalning av biljetten så har flygbolaget inte längre någon skyldighet att betala för hotell eller mat.
Grundregeln är att vid strejk gäller samma regler som för inställt och försenat flyg.
Drabbad?
Har du fått problem med ett flygbolag i samband med flygstrejk? Om du klagat till flygbolaget men inte får svar, eller får ett svar du inte är nöjd med, kan du kontakta Konsument Europa.
Kontakta alltid oss via mejl, (skriv AKUT i ämnesraden) om du blir drabbad, och förklara de åtgärder som tagits fram samt vilka beslut ni/flygbolaget fattat. Om vi inte blir kontaktade har vi ingen möjlighet att uppdatera hotellet och transferbolaget (om ni bokat detta).